Website als visitekaartje

5 doorslaggevende factoren die jouw website meer dan een visitekaartje maken

Als ondernemer weet je als geen ander dat het laten ontwikkelen van een website een lange en moeizame taak kan zijn. Vooral als je er volledig blind instapt, dan wordt de fout vaak gemaakt dat een (goede) website binnen een week in elkaar gezet kan worden. Uiteindelijk ben je nu dus een paar maanden verder en je website is opgeleverd. Het ziet er prachtig uit! Alles waar je om gevraagd hebt zit in de website verwerkt! Laat die klanten maar komen!

Een week verstrijkt, een maand, 3 maanden enzovoorts. Nog geen klanten of in ieder geval een heel stuk minder dan je had verwacht! Zelfs met AdWords of een online marketing traject gebeurt er nog steeds niks! Hoe kan dat toch? Je website ziet er prachtig uit en je hebt alles gedaan zoals het hoort. Althans, dat denk je! Een mooie website is namelijk niet alles. Zelfs als alles er gelikt uitziet en ook nog eens past bij je bedrijfsstijl ben je er nog lang niet. Maar hoe komt dat dan? In dit artikel laten we je een aantal voorbeelden zien van wat een website nu écht winstgevend maakt.

Voordat we beginnen: Waarom worden er dan “verkeerde” websites gebouwd?

“Verkeerde” of  “slechte” websites is eigenlijk niet de juiste verwoording. Wanneer jij met een idee, concept of design bij een webbouwer aanklopt dan is het zijn taak om de website precies te bouwen naar jouw wensen. Er zal dan hier en daar een aanpassing komen die van je wensen afwijkt om de UX* goed te doen, maar verder is het eindproduct precies wat jij wilde….aan de voorkant. Er is niks mis met het feit dat een projectaannemer jouw wensen in vervulling laat gaan.

Dit is namelijk erg voordelig en ideaal voor ondernemingen die hun website niet hoeven te gebruiken om klanten of conversie te genereren. Denk hierbij aan compleet informatieve sites voor intern gebruik of bijvoorbeeld een centrale kennisbank. Wanneer je wél klanten en conversie wilt genereren met je website is het daarom ook de truc om een partij te vinden die verder gaat dan enkel de opdrachten opvolgen. Zo komen we bij onze eerste stap.

*UX: “User Experience” is de gebruikservaring van je gebruikers. Door dit (goed) te optimaliseren verhoog je de kans op conversie.

developer partner

1. Het kiezen van een juiste partij: Waar moet je op letten?

Het kiezen van een passende webbouwer is de meest cruciale stap uit het gehele traject. Je vraagt je misschien af, waarom we niet gewoon zeggen dat wij de allerbeste zijn die je maar kunt kiezen. Dit komt natuurlijk omdat het zoeken van een passende partner van beide kanten moet komen. Ook wij hebben een gespecialiseerde doelgroep: Ondernemingen met een website die actief moet bijdragen aan de bedrijfsgroei. Een website voor de verjaardag van je oma is dus meer gepast bij een andere partij. Op deze manier moet je dus op zoek gaan naar en webbouwer die bij jouw wensen, doelgroep en gewenste resultaten past.

Wil jij weten hoe jouw website kan bijdragen aan je bedrijfsgroei en actief klanten genereert? Download dan nu onze gratis NEXT LEVEL WORDPRESS GUIDE:

Download de guide

Classificeer jezelf binnen een doelgroep

Voordat je de zoektocht begint is het een goed idee om jezelf eens in de schoenen van een webbouwer te zetten. Welke doelgroep ben jij? Hoe zou een webbouwer jou als doelgroep zien? Door dit te doen maak je het jezelf een stuk makkelijker om de juiste partij te zoeken. Het scheelt je niet alleen veel moeite met kennismakingsgesprekken, maar het scheelt je ook nog eens een hoop tijd met offerteaanvragen die nergens op uitlopen. Denk bij de classificatie aan de volgende punten:

  • Wat is mijn branche?
  • Hoe groot is mijn bedrijf? (denk bijvoorbeeld aan jaaromzet en aantal FTE’s)
  • Wat zijn mijn doelstellingen? (hogere omzet, meer klanten genereren etc.)
  • Welke functies heeft mijn website nodig? (denk aan plugins en koppelingen)

Door deze vragen op voorhand voor te bereiden kun je alvast zelf op onderzoek uitgaan of jouw shortlist developers heeft die voldoen aan jouw doelgroepclassificatie. Ook kun je specifiek gaan zoeken op termen die te maken hebben met jouw benodigde functies en doelstellingen.

Kom goed voorbereid naar de kennismaking

Als je al een richting hebt waar je heen wilt gaan met je website dan is het altijd goed om duidelijk te definiëren wat je precies verwacht van de nieuwe partij. Uiteraard geldt dit ook andersom. Door vroeg in het traject duidelijk te maken wat jullie van elkaar verwachten haal je gelijk de kans op toekomstige frustraties weg. Daarnaast krijg je gelijk ook wat meer duidelijkheid over welke partij je wilt kiezen! Win-win dus!

Bekijk de werkwijze en portfolio van een kandidaat goed

Dit spreekt natuurlijk voor zich, alleen benoemen we het omdat je meer moet doen dan deze content “scannen”. Lees de methodes en voorgaande projecten goed. Dit is de beste manier om te kijken of de werkwijze van de kandidaat past bij jouw wensen en doelen. Op deze manier kun je hoogstwaarschijnlijk al een heleboel mogelijke kandidaten van je lijstje afstrepen!

Ben je benieuwd hoe wij te werk gaan of hoe onze voorgaande projecten eruit zien? Check dan onze Werkwijze of uitgebreide Portfolio!

2. Zet duidelijke doelen!

Een website moet gebouwd worden met een duidelijk doel in gedachte. Bij de inefficiënte websites die enkel als visitekaartje dienen, kan de fout al liggen in de simpele doelstelling: “Ik wil mijn bedrijf laten zien” of “Het moet er mooi uitzien en klanten moeten mijn informatie kunnen vinden”. Dat zijn natuurlijk geen doelstellingen die leiden tot resultaat. De reden dat je een website bouwt moet bijdragen aan je gehele bedrijfsgroei. De eerste grove doelstelling zou dus kunnen zijn: “Mijn bezoekers moeten door middel van mijn website gestuurd worden om een offerte aan te vragen”, of “Mijn bezoekers moeten zich door de website gemotiveerd voelen om zich in te schrijven voor mijn training”.

Dit zijn simpele voorbeelden die leiden tot conversie. Als je de grove doelstelling hebt gemaakt, kun je deze omzetten tot een S.M.A.R.T goal (specific, measurable, attainable, realistic & time-based). Dit wordt vervolgens dus een doel zoals: “Ik wil volgend jaar 50 offerteaanvragen via mijn website ontvangen”. Dit is zo belangrijk omdat je op deze manier kan sturen en schalen op resultaat en efficiëntie. Als je doelen niet behaald worden, dan moet er wellicht gesleuteld worden aan je gehele strategie of zelfs aan je doelen.

marketing strategie

3. Vorm een “Slimme” Strategie

Wanneer je doelen zijn vastgesteld is het belangrijk dat je een effectieve strategie opbouwt. Met een “slimme” strategie bedoelen we dus niet alleen een strategie die goed bedacht is, maar ook zichzelf gaandeweg steeds verbeterd. De gehele website strategie is natuurlijk te uitgebreid om hier te vermelden. Dit moet namelijk echt met je developer, strateeg of online marketeer bepaald worden in een uitgebreide sessie. We geven je hier wel de belangrijkste punten die je alvast kunt voorbereiden om die procedure beter en sneller te laten verlopen.

  • Wie is de doelgroep van je website? (Locatie, leeftijd, beroep, interesses, kortom: wat is je buyer persona?)
  • Welke koppelingen zijn nodig om jouw website ultiem te laten draaien (Dit is vaak afhankelijk van de branche waarin je bedrijf zich begeeft, denk hierbij bijvoorbeeld aan boekhoudprogramma’s en je CRM)
  • Welke custom functies heb je nodig die de gebruikservaring verbeteren of je bezoeker sneller tot conversie kan leiden? (Denk hierbij aan een automatische offertemodule of bijvoorbeeld een chatfunctie)
  • Wat zijn de specificaties die je nodig hebt voor hosting? (Denk hierbij aan opslag, veiligheid en snelheid. Als je in de financiële sector zit dan is het misschien nodig om de site op een dedicated server te laten lopen voor extra veiligheid)
  • Denk alvast na over wireframes (Schets de belangrijkste pagina’s alvast uit met de user flows in gedachten)
  • Houd bij al de bovenstaande punten rekening met je doel: Conversie! (Hoe draagt je strategie bij aan de realisatie van relevante conversie?)

Bij Klik & Steen maken wij gebruik van onze effectieve, efficiënte en bewezen “C.O.O.L” methode. Ben je benieuwd hoe deze methode jouw strategie vormt voor een winstgevende website? Bekijk dan nu onze werkwijze.

beta test

4. (BETA) Testing voor oplevering

Deze stap is zo vanzelfsprekend dat er vaak cruciale punten over het hoofd gezien worden. Voordat je website openbaar gaat voor het publiek moet je er zeker van zijn dat er geen enkele fout door het filter heen komt. Het feit dat de website klaar is voor oplevering, betekent namelijk nog niet dat alle functies ook daadwerkelijk getest zijn. Zorg er daarom ook voor dat je niet alleen weet dat je developer de website van A tot Z test, maar ook precies waarop.

Bij Klik & Steen testen we websites altijd eerst in een Beta testomgeving. Dit emuleert het werkelijke gebruik van bezoekers in een veilige omgeving waar het niet uitmaakt als er iets verkeerd zou gaan. Wij hebben een checklist met meer dan 100 cruciale extra punten waar we een Next Level website op testen voordat hij live gaat. Hierdoor kan er nooit een fout door het filter vallen nadat de website live is gegaan. We geven je een aantal willekeurige voorbeelden van dingen die getest moeten worden voordat de website live gaat. Dit is echter pas het topje van de ijsberg.

  • Cross-site SEO proof test
  • De gorillatest
  • indexatietest
  • Licentiechecks
  • Formulieren check
  • Cross-browser check
  • 301 checks
  • Wachtwoorden moeilijkheidsgraadtest
  • Cache werkzaamheidstest
maatwerk

5. Doorontwikkeling en Online Marketing op maat

Nadat de website is opgeleverd ben je er nog lang niet. Een belangrijk punt om te benoemen is dat een succesvolle website die conversie genereert nooit stilstaat. Dit is een feit waar vaak een vergissing in wordt gemaakt. Om continu hogere resultaten te bereiken moet je ook constant bezig zijn met doorontwikkeling. Naast doorontwikkeling is het belangrijk dat je er ook daadwerkelijk voor zorgt dat de website gevonden wordt door de relevante mensen. Ook daar stopt het niet, want je moet je online marketing strategie ook zodanig inrichten dat de kans op conversie zo hoog mogelijk is.

Doorontwikkeling om Next Level te gaan

Doorontwikkeling en optimalisatie heeft een direct effect op je behaalde resultaten. De reden dat een succesvolle website nooit stilstaat en dat het cruciaal is om doorontwikkeling uit te voeren is vrij logisch. Wanneer je een website beheert ben je afhankelijk van het vrijwel onvoorspelbare gedrag van je gebruikers. Vandaar moet je constant blijven meten en testen om op de hoogte te blijven van je huidige resultaten. Vervolgens zoek je uit waardoor een verbetering of verslechtering van je resultaten plaatsvindt. Vervolgens begint het optimalisatieproces door de website door te ontwikkelen aan de hand van de verzamelde data. Zo ben je constant aan het verbeteren voor steeds hogere, betere en efficiëntere resultaten.

Een ander belangrijk aspect van doorontwikkeling is het feit dat de wereld om je heen constant verandert met nieuwe technologie, functionaliteiten, trends en gebruikers. Als websitebeheerder moet je ten alle tijden maximaal op de hoogte zijn van deze nieuwe ontwikkelingen. Door nieuwe mogelijkheden toe te passen wordt je website effectiever en efficiënter waardoor je resultaten verbeteren.

Een slimme investering voor de toekomst

Er wordt vaak gespeculeerd over de waarde van de investering van doorontwikkeling en marketing. Echter is het in de werkelijkheid een vrij voor de hand liggende keuze. Aan het begin van een Next Level traject bij Klik & Steen stellen we duidelijke, meetbare doelen. Als we de doelen gedefinieerd hebben, is het ook duidelijk hoeveel je wilt gaan verdienen met je website. Niet alleen de doelen, maar ook het proces wordt meetbaar gemaakt. Hierdoor zijn de investeringen in doorontwikkeling en marketing, een investering in groei. Samen kunnen we makkelijker en doelgericht sturen richting succes door continu te optimaliseren. Doorontwikkeling en marketing zijn dus geen extra kostenpost (wat vaak gedacht wordt) maar zullen je juist een hoop geld schelen tijdens en vooral ook na een traject.

Online Marketing & Strategie

Naast het gewoonlijke traject van doorontwikkeling is het van groot belang om een sterke strategie te vormen voor je online aanwezigheid. Hiervoor moet je vanaf het begin van het gehele traject al goed definiëren hoe je jouw doelgroep niet alleen gaat bereiken, maar ook gaat converteren. De vorming van je online marketing strategie is volledig afhankelijk van je doelgroep, branche, onderneming, product en overige externe factoren. De belangrijkste stap voor het vormen van een succesvolle strategie die je daadwerkelijk klanten gaat leveren is het opbouwen van een passende marketingfunnel.

Bij Klik & Steen doen we dit door middel van een strategiesessie. Tijdens zo’n sessie nemen we een stapje terug en vormen we samen een strategie die is gebaseerd op onze bewezen methode. Op deze manier werken web development en online marketing samen om het maximale resultaat te behalen. Dit resulteert in een echte Next Level website. Kortom, een website die actief dient als generator van klanten en conversie. Op die manier laat je een website bouwen die zichzelf actief terugverdient, in plaats van dat je een investering doet in een website die enkel dient als visitekaartje. Een winstgevende website, voor winstgevende bedrijven.

Conclusie: Een visitekaartje is leuk, maar gewoon niet goed genoeg!

Zo zie je maar dat de buitenkant van een website niet alles is. Er gaat veel aan vooraf om een winstgevende website te ontwikkelen. Dit artikel is een ruwe samenstelling van onderdelen die aangepakt moeten worden om van een visitekaartje naar een omzetmachine te gaan. Alle bovenstaande onderdelen zijn verwerkt in onze bewezen COOL methode, waarin we in 4 simpele stappen nog veel meer aanpakken dan dit. Als ondernemer wil je natuurlijk precies weten hoe je jouw website kan omtoveren naar een tool die actief bijdraagt aan je bedrijfsgroei. Hiervoor hebben wij een GRATIS GUIDE gemaakt zodat je elke detail kunt ontdekken. In deze guide staan de 4 bewezen stappen van de COOL methode in detail uitgelegd. Download de guide nu en ga Next Level!

Download de guide!