Veel bedrijven zijn tegenwoordig actief op social media, zoals wij dat ook doen, zodat zij hun volgers makkelijk kunnen bereiken. Maar zijn deze bedrijven zich wel bewust van hoe zij op deze kanalen communiceren?

Even een voorbeeld: Met wie zou je liever koffie drinken?

Jan
Praat continue over hetzelfde onderwerp, zelfs als het duidelijk is dat je niet meer luistert. Hij praat over het onderwerp alsof dat het enige is wat hem interesseert en waar hij wat vanaf weet.

Hetty
Kan over verschillende onderwerpen een intelligent gesprek houden.

Iedereen zou hier voor Hetty kiezen. Toch communiceren de meeste bedrijven op social media als ‘Jan’. Veel van de social media berichten van de meeste bedrijven zijn eenzijdig. Als gevolg hiervan, negeren volgers de berichten. De boodschap die gericht is aan de volgers komt dus niet aan, terwijl dat wel de bedoeling is.

Om een ‘Hetty’ te worden, kun je het volgende doen:

Social Media Topic Map Maken

Om onderwerpen te bedenken die relevant zijn voor je social media kanaal, kun je een social media topic map maken. Dit heeft wel iets weg van een woordspin: Zet de naam van het bedrijf in het midden en bedenk in welke onderwerpen je actief bent.

Een bedrijf hoeft op social media niet alleen zijn eigen product aan te prijzen maar kan heel goed andere onderwerpen eromheen bedenken waardoor het veel aantrekkelijker wordt om dit bedrijf te volgen op social media.

Tips & Tricks

Wanneer je deze topic map hebt gemaakt, kun je ervoor kiezen om verschillende soorten berichten te maken, denk aan “how to”, “achter de schermen” berichten en nieuwsberichten. De mogelijkheden zijn eindeloos dus hebben we een top 15 van soorten berichten gemaakt.
(Let op, dit is slechts een selectie van de soorten berichten)

Lijstjes

Lijstjes (zoals deze) doen het erg goed op social media. Lijstjes zijn overzichtelijk en nuttig. De lezer weet precies wat hij kan verwachten. Daarnaast lezen ze erg snel en is het gemakkelijk voor volgers om erop te reageren.

Definitie

Een definitie van een moeilijk begrip, of uitleg van bepaalde trends in de markt van het betreffende bedrijf, zijn nuttig voor de volgers.

Vakantie

Een vakantie bericht waarin een bedrijf zijn volgers een fijne vakantie wenst straalt menselijkheid uit.

Achter de schermen

Volgers vinden het interessant om te kijken hoe het er achter de schermen aan toe gaat bij bedrijven, vooral van bedrijven waar zij mee te maken hebben. Hiermee kunnen bedrijven laten zien in wat voor omgeving zij werken.

Andere mensen/bedrijven te volgen

Wanneer bedrijven een lijstje samenstellen van invloedrijke/ inspirerende mensen of bedrijven in bepaalde sectors dan kan dit ook in het voordeel werken voor het bedrijf zelf. Vaak werkt het zo dat wanneer je iemand anders promoot, dat zij jou dan ook promoten.

Quote

Volgers vinden quotes leuk. Een quote van een invloedrijk persoon over gerelateerd onderwerp zal vaak goed in de smaak vallen bij de volgers.

“Best of”

Een bericht aan het einde van het jaar waar bijvoorbeeld de populairste Facebook berichten van het jaar samengevat staan, werkt goed als promotie voor het bedrijf.

Showcase project

Als promotie kunnen bedrijven ook een bepaald project uitlichten in een bericht. Dit project kan al af zijn maar het kan ook een project zijn waar nog hard aan wordt gewerkt.

Product tips

Door middel van tips geven over hoe klanten meer succesvol kunnen zijn met de service/product wat het bedrijf aanbiedt, is beide nuttig voor de klanten en voor promotie van het bedrijf.

“Wat als?”

Een “wat als” vraag kan goed werken om volgers aan te zetten tot nadenken. De voorwaarde hiervoor is wel dat het een goede vraag is die interessant en discutabel is. Ook moet een bericht als deze wel bij het bedrijf passen.

Meme bericht

Een meme is een grappig bedoelde afbeelding met tekst erop. Een bedrijf kan heel goed een eigen meme maken of een bestaande meme gebruiken als social media bericht. Een bericht wat volgers entertaint kan erg effectief zijn.

Nieuwsbericht

Een nieuwsbericht over je branche laat je volgers zien dat je dit goed bijhoudt. Het bericht hoeft niet perse helemaal nieuw te zijn om effectief te zijn. Je kunt hier ook je eigen perspectief aan toevoegen.

Contest

Wanneer een wedstrijd aangekondigd wordt op social media, dan vraagt dit om actie van de volgers. Dit maakt de volgers meer betrokken bij het social media kanaal. Een bedrijf kan hier meerdere berichten over plaatsen om de volgers up-to-date te houden.

Challenge

Om volgers te betrekken bij het bedrijf, kun je je volgers ook uitdagen om iets te doen en dit bijvoorbeeld te filmen o.i.d.

Vraag bericht

In dit bericht kunnen bedrijven bijvoorbeeld veel gestelde vragen beantwoorden van hun volgers.

De conclusie is hier dat bedrijven goed moeten nadenken over hoe zij communiceren op social media. Er zijn vele mogelijkheden om leuke social media berichten te plaatsen. Wanneer zij dit goed doen, zullen volgers de berichten aandachtiger lezen en meer betrokken zijn.

Wil je ook weten wat Klik & Steen voor jou kan betekenen, laat het ons weten, dan nemen we zo snel mogelijk contact op.

Erik Lambrechts
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen

Bron: Digital Marketer