Net zoals Facebook en Twitter kent ook YouTube zijn eigen wet- en regelgeving. Als tweede grootste zoekmachine van de wereld, met meer dan één miljard unieke bezoekers per maand en 100 uur aan video’s die elke minuut worden geüpload, kent YouTube strenge richtlijnen. Doordat het YouTube draait om het delen van video’s, gelden de meeste richtlijnen voor auteursrechten.
In deze blog lees je alles over de belangrijkste wet- en regelgevingen die gelden op YouTube omrend het plaatsen van video’s en de inhoud hiervan.

Hoe zijn de richtlijnen op YouTube tot stand gekomen?

In 2005 is YouTube opgericht en sindsdien is het kanaal zeer snel gegroeid. Hierdoor begonnen steeds meer YouTube-gebruikers content te uploaden, waarvan zij niet van origine de eigenaar waren. Dit resulteerde voor YouTube in een aantal juridische claims en veel kritiek, doordat zij de auteursrechten niet waarborgden. Ook hadden veel video’s aanstootgevende content, waardoor er verschillende rechtszaken tegen YouTube waren aangespannen. Door deze problemen heeft YouTube de wet- en regelgeving aangescherpt. Gebruikers die video’s willen uploaden of reacties willen plaatsen bij bekeken video’s, dienen zichzelf eerst te registreren en akkoord te gaan met de gebruikersvoorwaarden. De gebruikersvoorwaarden gaan onder andere over auteursrechten, maar wat zijn auteursrechten eigenlijk?

Auteursrechten op YouTube

Een gebruiker heeft auteursrecht op een video op YouTube, wanneer zij een video uploaden die van henzelf is. Andere gebruikers mogen de video bekijken en hierop reageren, maar mogen geen misbruik van deze video maken, zoals het kopiëren hiervan. Een video mag wel op een externe website worden ‘gekopieerd’ (embedden), naar bijvoorbeeld een blog, zolang de auteursrechten maar bij de originele poster blijven. Auteursrechteigenaren kunnen er voor kiezen hun video een Creative Commons licentie te geven. Hierbij is het toegestaan dat derden de video gebruiken hergebruiken. Een Creative Commons licentie is aan te vragen wanneer YouTube-gebruikers een ‘goede reputatie’ hebben. Een goede reputatie houdt in dat gebruikers geen regelgevingen (zoals het kopiëren van video’s) hebben geschonden. Gebruikers met een goede reputatie kunnen gebruik maken van een zogeheten ‘Content ID’. Auteursrechteigenaren kunnen met deze Content ID hun video’s scannen door de database van YouTube en zo zien of derden hun video’s hebben gekopieerd. De auteursrechteigenaren met een Content ID kunnen zelf beslissen wat er met de gekopieerde content gebeurt. Zo kunnen zij het geluid laten dempen, de hele video blokkeren, de statistieken van de desbetreffende video bekijken of inkomsten genereren uit de gekopieerde content.

Voorwaarden en richtlijnen voor de inhoud van de video’s

Naast een streng beleid met betrekking tot auteursrechten, geeft YouTube ook een aantal richtlijnen en voorwaarden aan de inhoud van de video’s. Zo hanteert YouTube een nultolerantiebeleid voor seksueel getinte video’s met daarin minderjarigen. Video’s die worden geüpload, of gebruikers die reageren op of uitvoeren van andere activiteiten waarin minderjarigen worden geseksualiseerd, leidt tot onmiddellijke opschorting van het account . Tevens worden video’s die seksueel getint zijn, van meerderjarigen, vaak ook niet getolereerd op YouTube, echter is dit afhankelijk van de hevigheid van de handelingen die worden vertoond in de video. Het plaatsen van video’s die extreem gewelddadig zijn, waarbij de kijker niet vooraf wordt ingelicht over deze gewelddadigheden, die voornamelijk zijn bedoeld om schokkend, sensationeel of respectloos te zijn, zijn tevens verboden. Ook verboden zijn gewelddadige video’s die aanzetten tot haat, of instructies over het maken van een bom, wurgspelletjes, zelfmoord, harddrugs ect.

Kortom; er zijn veel richtlijnen op YouTube, zowel auteursrechten, als voor de inhoud van de YouTube video’s.

Wil je meer informatie over de richtlijnen op YouTube, het maken van YouTube video’s, of adverteren op YouTube, neem dan contact met ons op.

Erik Lambrechts
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen