Coronavirus wc papier

Het accepteren van de harde realiteit

Ons land is in de ban van het Coronavirus. In veel gevallen zit er niet veel anders op dan accepteren dat er nu eenmaal in tijden van internationale crisis een daling in omzet zal ontstaan. Mensen zijn minder geneigd om grote stappen te nemen omdat ze eerst “hun eigen haggie” moeten redden. Je ziet een daling in aanvragen en sales op je website of webshop, je fysieke winkel is misschien dicht en al je personeel “werkt” thuis.  Echter kun je juist in deze tijd van daling juist nieuwe kansen pakken!

Je kunt als ondernemer niet stil gaan zitten in situaties als deze. We weten allemaal dat dit zowel niet de laatste als de eerste keer zal zijn dat er een dergelijke “crisissituatie” ontstaat. Zoals ik altijd in mijn artikelen zeg; “Een stilstaande website is een website die geld verliest!”. Door de maatregelen van het RIVM betekent het zelfs dat fysieke winkels, productieprocessen en hele fabrieken stil komen te staan. Niemand weet echt wat er gaat komen.

De wereldklok staat nu misschien stil, maar dat betekent niet dat jouw onderneming ook stil moet staan.

coronavirus inzichten

Coronavirus: Wat kun je doen als ondernemer?

Situaties zoals de uitbraak van het Coronavirus is een klap in het gezicht van veel ondernemers. Daarom geven we je de tools om tijdens deze tijd van “stilstand” toch nog wat winst, inzichten en verdiensten te halen. Hoe luguber het ook klinkt, je MOET een positieve draai aan negatieve situaties als deze geven. Daarom geven we je in dit artikel een overzicht aan dingen die jij kunt doen om tijdens deze onzekere tijd, toch nog groei, winst en inzicht te krijgen. Laten we beginnen met de onderdelen die in drukkere tijden helaas vaak achterwege worden gelaten, maar waar zeker onwijs veel potentie ligt.

Google tools controleren, instellen en optimaliseren

Laten we bij de basis beginnen. Zonder inzicht in je website ben je, zoals men plat zegt, “Oermens in put”. Als je niet weet wat er op je website gebeurt, hoe kun je dan ooit weten of je daadwerkelijk resultaat haalt. En nog belangrijker, hoe weet je dan welke actie je moet ondernemen om nog betere resultaten te krijgen? Daarom is NU de tijd om al je Google tools langs te gaan! Staat je Tag Manager goed ingesteld? Komt je traffic goed binnen in Analytics? En je conversies? Worden die gemeten? Als je deze details namelijk allemaal in beeld hebt, dan kun je actie ondernemen om meer uit je traffic te halen. In deze periode zitten veel mensen thuis en wordt er veel meer gedaan achter de computer! Maak hier dus gebruik van!

Een aantal tools om te controleren:

 

Corona office

De techniek van je website: is alles in orde?

Wat ook een zeer goede stap is om momenteel te zetten, is het controleren van de technische gezondheid van je website. We gaven hierboven al een linkje voor “Pagespeed insights” waarmee je de snelheid van je website kan testen. Veel mensen denken dat na oplevering van een website enkel daar nog naar gekeken moet worden. Want de website is opgeleverd, toch? Niets is echter minder waar.

Als jij namelijk goed gebruik maakt van je website, is deze redelijk dynamisch. Er moet dus van alles gebeuren op de site, van formulieren en aanvragen, tot nieuwe pagina’s en plugins. Die dynamiek brengt een hoop potentiële risico’s met zich mee. Van SEO risico’s naar daadwerkelijke functionele problemen! Zelfs als je de meest strakke website ter wereld hebt laten bouwen, is het standaard advies om elke maand of om de maand een technische analyse uit te voeren. Wanneer er namelijk fouten ongezien door de filters glippen, zullen de problemen zich ophopen als een sneeuwbal die van een besneeuwde heuvel afrolt.  En dan hebben we het nog niet eens over de veiligheidsrisico’s voor zowel jouw eigen data als die van je gebruikers.

Een Technische analyse

Helaas zijn er geen gratis tools beschikbaar die je daadwerkelijk alle data laten zien die je nodig hebt. Er zijn wat gratis tools die op het internet rondzwerven die je wellicht wat basis SEO data laten zien en je vervolgens een maandplan proberen te verkopen. Echter komt niks “gratis” in de buurt van een effectieve technische analyse. Daarnaast ben je er na het analyseren nog niet. Je moet namelijk ook een handige rapportage genereren zodat je daadwerkelijk weet “wat” je moet verbeteren en wat niet. Laat staan dat je ook nog eens aanpassingen moet gaan uitvoeren waar je weer andere kennis en tools voor nodig hebt.

We geven je een klein overzicht van een aantal van de onderwerpen die er bij een juiste technische analyse aan bod komen:

  • Structuur van interne en externe links
  • Missende tags (H1, H2 etc./ META data)
  • Maak titels, META data, zinstructuur en andere HTML tags uniek en ideaal voor zoekmachines
  • Repareer gebroken afbeeldingen en geef ze een ALT attribuut
  • Vind alle kapotte pagina’s of pagina’s met errors
  • Spoor pagina’s op met gedupliceerde content
  • Controleer de veiligheid van je website (HTTPS vs HTTP %)
  • Controleer HREFLANG conflicten
  • Kortom: ontdek alle problemen die jouw SEO vooruitgang in de weg zitten

Dit is slechts het tipje van de ijsberg van alle onderwerpen die je moet controleren om de daadwerkelijke gezondheid van jouw website in beeld te krijgen. De lijst met onderwerpen gaat maar door en 90% van de onderdelen kun je niet handmatig controleren. Ben jij je bewust van de gezondheid van je website? Of heb je geen idee? Dat “Alles werkt” hoeft niet te betekenen dat je website niet vol met fouten zit die jouw potentie in de weg zitten. Omdat veel mensen nu thuis zitten is het ook van groot belang om dit te controleren!

Wil jij een uitgebreide technische analyse voor jouw website? In verband met de omstandigheden omtrent het virus zijn onze technische analyses nu maar €180,- Wil je een online-SEO Masterclass? Dan krijg je de technische analyse zelfs gratis! Vraag nu hier je Technische analyse aan!

Ik wil een technische analyse!
Concurrentie corona

Wat doen je concurrenten?

Nog een handige actie om te ondernemen is om deze tijd te gebruiken voor wat “Espionage”. Namelijk, een kijkje nemen onder de motorkap van je concurrenten. Wat doen zij precies? Zitten je concurrenten in jouw vaarwater? Of liggen ze niet eens in dezelfde oceaan? Zo kun je zelf ook al een hoop zien! Met het herkennen van conversieoptimalisatie en het gebruik van zoekwoorden kom je al een heel eind! Als je namelijk ziet welke strategieën je concurrenten gebruiken, dan kun je hier op reageren! Danwel door ze te overbieden in advertenties, of om ervoor te kiezen om een compleet andere weg in te slaan en ze vanuit een onverwachte hoek te verbrijzelen!

Een concurrentieanalyse

Bij het analyseren van je concurrenten moet je ook verder kijken dan wat je met het blote oog kunt zien. We zetten de onderdelen die wij voor je onderzoeken op een rijtje. Zo kun je ervoor kiezen of je dit zelf wilt achterhalen of dat wij je wellicht een handje helpen. Laten we een kijkje nemen wat er allemaal aan bod komt in een uitgebreide concurrentieanalyse van Klik & Steen:

  • Alle gebruikte Adwords advertenties die je concurrenten in google gebruiken
  • Alle Organische zoekwoordposities van je concurrent
  • Een analyse + inzichten over de gebruikte online strategieën van je concurrent
  • Alle visuele banner-ads die je concurrent gebruikt (deze bonus is altijd erg interessant!)
  • Verrassende traffic inzichten van je concurrenten
  • Een zeer nauwkeurige schatting van de gebruikte budgetten van je concurrent

Wat kun je met deze data?

Een concurrentieanalyse is een geweldige manier om je marketingstrategie zodanig aan te passen zodat je concurrenten zich achter het oor gaan krabben. Het is letterlijk alsof je een kijkje neemt in de mechaniek van hun strategie. Op welke zoekwoorden ze focussen, hoeveel geld ze uitgeven en zelfs hoe hun banner advertenties eruit zien. Dus wat zijn je vervolgstappen? Het komt erop neer dat je jouw volledige stappenplan kunt baseren op de “potentie” die jouw concurrent achterlaat. Je zult merken dat ze qua organische positie wellicht niet goed focussen of scoren waar jij tussen kunt gaan zitten. Daarnaast kun je jouw advertenties gaan plaatsen op zoekwoorden waar zij weinig of niks mee doen. Hierdoor wordt je rendement een stuk hoger. Ben je echt avontuurlijk? Dan kun je er ook voor kiezen om meer budget te alloceren naar advertenties waar je concurrent veel aan uitgeeft.

Kortom, je leert de marketinggeheimen kennen van je concurrent. Je kunt hun acties dus sturen door zelf bepaalde acties uit te voeren. Maar je kunt er dus ook voor kiezen om niet op te vallen en stiekem hun zwakkere of minder concurrerende organische posities in te pikken. Hoe meer je inpikt, hoe groter je autoriteit wordt. Het is een beetje alsof je weet wat er volgende week gaat gebeuren op de beurs! Je kunt stiekem kijken in het geheime dagboek van je concurrent en er vervolgens voor kiezen of je ze head-on gaat aanpakken; of als een spion op de achtergrond blijft en steeds kleine stukjes in te pikken.

Wil jij weten wat jouw concurrenten doen? Ben je benieuwd of zij last hebben van de Coronacrisis? Vraag dan hier volledig vrijblijvend een uitgebreide concurrentieanalyse aan!

Ik wil weten wat mijn concurrenten doen!
SEO Masterclass

Gebruik de tijd om je kennis te delen en vergroten!

Een voordeel van het feit dat vrijwel heel Nederland thuis zit is dat men veel meer gebruik maken van het internet. Hier kun je op inspelen, maar zelf ook gebruik van maken! Om toch nog je tijd efficiënt te gebruiken, is het altijd een goed idee om meer te leren over hoe je alle bovenstaande stappen zelf kunt gaan uitvoeren. Daarnaast kun je ook jou eigen kennis gaan delen met je doelgroepen om in deze tijd meer traffic dan ooit te genereren. Er ligt de komende week erg veel potentie voor het genereren van nieuwe klanten! Laten we daarom eerst kijken naar het onderdeel van kennis delen!

Kennis delen om nieuwe klanten te genereren!

Vooral als je in de service industrie zit of bijvoorbeeld trainingen geeft, dan zul je de komende weken flink wat stilstaan. Ben je gespecialiseerd in het organiseren van events, coaching, trainingen of iets wat ook maar menselijk contact vereist; dan lijkt deze pandemie bijna écht het einde van de wereld. Maar zoals ik al zei is het verstandiger om in oplossingen te denken! Daarom is mijn advies om de komende weken (en vooral als je in de voorgenoemde branches zit) volledig te focussen in de verbetering van je website en het genereren van nieuwe klanten! Mensen zitten nu eenmaal achter hun computer en hebben tijd over! Geef ze dus een reden om geïnteresseerd te raken in jouw onderneming en om na afloop van deze crisis bij je aan te kloppen om je product of dienst af te nemen!

Maak een contentplan en ga aan de slag!

De meer oplettende lezers zullen al in de gaten hebben dat ik op dit moment precies aan het doen ben wat ik jullie adviseer. Ik ben mijn kennis aan het delen om mensen interessante informatie te verschaffen. Zo heb ik Call-to-actions verwerkt in dit artikel in de hoop dat ik mensen verder kan helpen met het verbeteren van hun inzicht in deze onzekere tijden! Je hebt een website namelijk niet voor niets. Er is altijd een doel, of het nu een product verkopen is of om je diensten aan te bieden. Je moet mensen alleen wel eerst kennis laten maken met jouw kennis en aanbod door middel van wat weg te geven. Dit kan het beste in de vorm van informatie.

Maak daarom voor de komende weken een contentplan. Denk na over welke waardevolle informatie jij aan jouw doelgroep kan “geven” nu je ze niet kan bezoeken. Als je trainingen geeft moet dit geen probleem zijn! Organiseer een webinar met een “joggingbroek-sessie” waar iedereen je training vanuit huis kan volgen! Schrijf artikelen en promoot je informatieve evenementen die je vanuit huis gaat geven! Door jouw doelgroep de relevante informatie te geven en hier een goede Call-To-Action aan te hangen kun je ervoor zorgen dat ze eventueel later weer bij je aankloppen!

Bill Nye the Science Guy, zei het altijd heel mooi: “Iedereen die je ooit ontmoet weet iets wat jij niet weet”. Dat betekent dat deze weken de tijd is om meer informatie te delen en zelf ook nog wat op te steken!

Vergroot jouw eigen kennis!

Natuurlijk ben je dit momenteel al aan het doen! Je bent dit artikel aan het lezen, dus je vergroot je kennis! Nu kan ik natuurlijk mijn kennis ook met jou delen! Wat veel mensen niet weten is dat ik (omdat het een hobbie is) een wandelende encyclopedie ben over alles wat met mysteries, het heelal en complottheorieën te maken heeft. Echter denk ik dat je hier zakelijk vrij weinig aan hebt, behalve als je binnenkort Bigfootfoto’s wilt gaan verkopen. (Spoiler alert: Hij bestaat niet!). Dus hoe kun je jouw tijd het beste spenderen om zoveel mogelijk waardevolle en bruikbare kennis tot je te nemen?

Wellicht heb je zelfs al een technische scan of een concurrentieanalyse aangevraagd! Dit zijn inzichten waar je wat mee kunt! Echter moet je wel weten wat je er precies mee kan en nog belangrijker: hoe je het moet toepassen! Daarom hebben ik al deze praktische informatie heel handig in een uitgebreide Masterclass gebundeld!

SEO-Masterclass

Omdat er erg veel onduidelijkheid binnen het onderwerp “online Marketing” is, zijn de komende weken een perfecte kans om je SEO kennis wat aan te scherpen. Speciaal voor de “lockdown” die nu plaatsvindt heb ik een handige WordPress SEO Masterclass ontwikkeld die van A tot Z alle belangrijke onderwerpen op het gebied van SEO behandelt. Daarnaast leer ik je 1 op 1 hoe je deze onderwerpen ook zelf kunt toepassen! Wat zijn zoekwoorden? Hoe pas je ze toe om traffic te genereren? Hoe werkt een zoekwoordonderzoek? Hoe zorg ik dat mijn technische SEO op orde is? Al deze onderwerpen en nog veel meer, worden behandeld in mijn handige en uitgebreide SEO Masterclass!

Normaal geef ik deze trainingen in onze prachtige nieuwe trainingsruimte, met whiteboard, projector en natuurlijk yours truly in de ruimte! Echter gebruiken we nu de tijd om dus een in-depth SEO Masterclass te geven van achter onze computers. Ik ga dus samen met jou alle belangrijke onderwerpen behandelen waardoor je binnen een paar uur de kennis hebt om zelf je SEO zaken in te stellen in je WordPress website. Elk artikel, elke pagina, elke foto en zelfs elke titel die je na de Masterclass plaatst zal volledig geoptimaliseerd zijn voor zowel zoekmachines als gebruikers!

Ik wil een SEO Masterclass en een Gratis Technische analyse!

Vraag nu een online SEO-Masterclass aan en ontvang als bonus, gratis een technische analyse! Tijdens de Masterclass bespreken we ook samen de resultaten van de analyse zodat je gelijk weet wat je moet aanpassen! Win-win dus! 

Wees er snel bij! Dankzij populariteit zijn er beperkte plaatsen beschikbaar!

Victor Norbart Klik & SteenOver Victor Norbart

Victor is eindverantwoordelijk voor alle Online Marketing werkzaamheden van en voor Klik & Steen. Van SEO en SEA tot funnels en business intelligence, (online) marketing is zijn vak en content zijn passie! Victor kan je helpen om de doelstellingen van jouw website of webshop te bereiken. Ben je benieuwd naar mogelijkheden voor jouw onderneming? Neem dan nu contact op en ontdek hoe Victor jouw kennis omzet in een succesvolle strategie!