Het gebruik van social media is een perfecte manier om je bedrijf “vriendelijk” te profileren en dichter bij je klanten te staan. Het is gemakkelijk en snel om een zakelijk account te creëren op de grote social media sites. Zorg voor interessante content (Afbeeldingen, foto’s, video’s, teksten, geluidsfragmenten etc.) die aansluiten bij je bedrijf. Als de content interessant genoeg is zullen volgers het delen wat resulteert in bekendheid voor je bedrijf en mogelijk klikken naar je website. Maar waarvoor kan je social media nog meer inzetten?

Voordat je begint met social media is het verstandig om je het volgende af te vragen

  • Op welke manier kan social media bijdragen aan je huidige marketing activiteiten?
  • Hoeveel tijd en geld wil ik besteden om dit te laten werken voor mijn bedrij

Ondernemen op social media kan je doen om verschillende redenen. Een aantal van deze redenen zijn:

Naamsbekendheid voor je bedrijf of merk

Voordeel
Het kan zeer snel gaan als je leuke interessante content deelt die je volgers ook graag willen delen met hun vrienden. Het sneeuwbaleffect is wat je wilt bereiken.

Nadeel
Het behalen van veel volgers en het creëren van kwalitatieve content is arbeidsintensief. Maak hier een plan voor en probeer je hier aan te houden.

Extra verkoop van je product of dienst

Voordeel
Als je een leuk product hebt is het heel interessant en verkoopt het product zichzelf. Is je product op zichzelf niet zo interessant probeer dan het gevolg van je product of dienst te verkopen (Emotie).

Nadeel
Niet elk product is even geschikt voor verkoop binnen social media. Pas op met het te veel pushen van je product of dienst. Social media is hier niet voor bedoeld en volgers kunnen dit vaak niet waarderen.

Nieuwe klanten vinden

Voordeel
70% van de Nederlanders is actief op social media, hier zitten altijd potentiele klanten bij. D.m.v. gericht adverteren kan je dit proces versnellen.

Nadeel
Het vinden van nieuwe klanten d.m.v. adverteren kan je veel geld kosten als je niet doelgericht te werk gaat. Zorg voor duidelijke doelstellingen en maak deze meetbaar.

Klanten faciliteren

Voordeel
Diensten die je via je website aanbiedt kunnen vaak ook op social media aangeboden worden. Op deze manier bied je klanten een nieuw kanaal.

Nadeel
Volgers zullen niet vaak uit zichzelf je profiel bezoeken omdat ze dit nog niet gewend zijn om hier diensten te vinden. Adverteren is een oplossing maar tevens een investering.

Merk reflectie (Vragen stellen aan)

Voordeel
Via social media kan je snel en goedkoop achterhalen wat mensen van je bedrijf, product of dienst vinden. Deze informatie kan zeer waardevol zijn en kan gebruikt worden voor de rest van je business.

Nadeel
Kijk goed of je volgers op je social media kanalen een goede afspiegeling zijn van je doelgroep, houd hier rekening mee in je conclusies.

Customer support

Voordeel
Ook bestaande klanten zitten op social media en zei willen geholpen worden daar waar ze de meeste online tijd doorbrengen. Profiteer hiervan en de kans op een loyale klant is groot.

Nadeel
Nieuwe en bestaande klanten kunnen de problemen van anderen zien, wat hun kan afschrikken. Zorg dat je vragen of klachten altijd netjes afhandelt dan zal het in 9 van de 10 gevallen positieve reclame zijn.

Social media gaat niet vanzelf

Social media is geen automatisch proces waarmee je klaar bent als je een account aanmaakt. Het kost tijd en moeite om een goede basis te leggen. Maar wanneer de basis er is kan het een heel sterk marketing kanaal zijn. Natuurlijk kan het creëren van de basis heel snel gaan als je al een bekend bedrijf bent of als je hele creatieve en leuke content plaatst.

Als je het simpel bekijkt, zorgt social media er voor dat je in contact komt met de wereld. Met bijvoorbeeld meer Facebook accounts dan huishoudens in Nederland is de kans groot dat je via Facebook je doelgroep bereikt. Maar niet alleen Facebook is interessant ook Twitter, Pinterest, LinkedIn, Google+, Youtube etc. kunnen je helpen om je doelgroep te bereiken en te faciliteren.

Heb je hulp nodig bij het inrichten van je social media accounts of ben je op zoek naar een social media strategie? Wij helpen je graag, omdat we het leuk vinden. Neem nu contact op.

Erik Lambrechts
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen