In de New York Times vertelde Mark Zuckerberg in een recent interview dat Facebook het nieuwsoverzicht voor de gebruikers zo aantrekkelijk mogelijk wilt maken. Hiervoor ontwikkelde Facebook een nieuw algoritme, dat de voorkeuren van jouw fans en vrienden in kaart brengt. Of we hier als marketeer blij van worden, is nog maar de vraag. In deze blog lees je meer over het nieuwe algoritme van het nieuwsoverzicht en hoe je hier als marketeer op kunt inspelen.

Waarom een nieuw algoritme voor het nieuwsoverzicht van Facebook?

Afgelopen jaar is het aantal bedrijfspagina’s, communities en fanpagina’s met 50% gestegen. Marketeers schrijven voor deze pagina’s uiteraard content, wat op het nieuwsoverzicht van fans getoond werd. Maar doordat er steeds meer content gemaakt wordt en steeds meer bedrijven zijn gaan adverteren op Facebook, vond Facebook het nodig om het algoritme aan te passen. Hierdoor wordt de gebruiker niet meer overspoeld met posts van bedrijven, die voor hun niet relevant zijn, of waar de gebruiker minder of geen interesse in heeft (volgens Facebook).

Gepersonaliseerd nieuwsoverzicht

Het bedrijf beschrijft Facebook’s nieuwe algoritme als volgt: “Het doel van de News Feed is om de juiste berichten aan de juiste mensen te leveren op het juiste moment, waardoor die mensen geen verhalen missen die belangrijk en relevant voor ze zijn.”  Hierdoor stelt Facebook dus, dat de berichten die de gebruikers zien, worden afgestemd op de gebruiker zelf (de voorkeuren en interesses) en er niet meer wordt gekeken naar de verzender. Facebook geeft zelf tevens aan het nieuwsoverzicht te willen opschonen, waardoor ‘spammy links en berichten’ worden geweerd.

Berichten bereiken steeds minder gebruikers

Facebookgebruikers krijgen steeds meer vrienden en worden steeds vaker fan van een pagina. Hierdoor groeit ook het aantal berichten in het nieuwsoverzicht als er geen filter op zou zitten. De gemiddelde Facebookgebruiker krijgt al snel 1500 berichten per dag. Al zitten gebruikers gemiddeld 6 uur en 44 minuten op Facebook, al deze berichten lezen is praktisch onmogelijk.

Wat is het gemiddelde bereik met Facebook’s nieuwe algoritme?

Het bedrijf Edgerankchecker heeft onderzocht, wat het bereik is bij een gemiddelde fanpagina met het nieuwe nieuwsoverzicht-algoritme van Facebook. De cijfers zijn, in vergelijking met het bereik van de afgelopen twee jaar, dramatisch te noemen. Hieronder de resultaten:

Voor de gemiddelde fanpage op Facebook in maart 2014:

  • Organisch bereik per fan = 6.51%
  • Fan bereik per fan = 6.46%
  • Viraal bereik per fan = 0.99%

Hoe waren die cijfers eerst?

Organisch bereik per fan (Median):

  • Feb 2012 = 16%
  • Sep 2013 = 12.60%
  • Nov 2013 = 10.15%
  • Dec 2013 = 7.83%
  • Mar 2014 = 6.51%

Hoe kun je hier als marketeer op inspelen?

Als marketeer kun je, onder andere, door de volgende tips jouw content optimaliseren voor het nieuwe nieuwsoverzicht-algoritme van Facebook

  • Analyseer regelmatig Facebook Insights om te zien hoe de berichten die je stuurt worden ontvangen en welke soort berichten op welke tijden het meest effect hebben. Stem hier je content op aan.
  • Maak een kleine ‘mini’ fanpagina aan, met alleen de hardcore fans, hierdoor is de kans groter dat jouw content ook daadwerkelijk wordt ontvangen bij jouw doelgroep.
  • Houd de boodschap zelf ook in leven, kom erop terug, reageer zelf, schrijf en kort weetje of update.
  • Plaats altijd content voorzien van een afbeelding.
  • Nieuwsfeiten plaatsen, het algoritme kijkt ook naar de mate van actualiteit en nieuws.

Ben je benieuwd naar meer tips? Hou dan onze Facebook pagina in de gaten.

Wil je meer informatie over het nieuwe algoritme, Facebook bedrijvenpagina’s of Facebook adverteren?
Neem dan contact met ons op:

Erik Lambrechts
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen