WordPress optimalisatie fouten

5 veelgemaakte fouten bij conversieoptimalisatie van je (WordPress) website

Het feit dat je dit artikel hebt gevonden betekent hoogstwaarschijnlijk dat je al even bezig bent met de optimalisatie van je website. En dat is super! Er zijn genoeg mensen die niet inzien dat een website dynamisch moet zijn. De resultaten die een website genereert moeten constant bijgehouden en verbeterd worden. De site is dus constant in beweging. Aan de hand van je resultaten start je een onderzoek. Aan de hand van dat onderzoek doe je een aanpassing, die je vervolgens weer test. Zijn je resultaten verbeterd, dan ga je verder met en volgende aanpassing. Zijn de resultaten lager, dan is het terug naar de tekentafel. Dit is conversieoptimalisatie in een notendop.

Deze basis klinkt vrij simpel. Echter is conversieoptimalisatie een kunst op zichzelf. Het is een zeer specifiek proces met veel onduidelijke punten en soms bizarre resultaten die niet te achterhalen zijn. Dit artikel is ook vooral voor de mensen die niet de gewenste (conversie) resultaten behalen met hun website. Wil je beginnen met conversieoptimalisatie, of ben je er al even mee bezig maar wil het niet lukken? Dan zijn hier de top 5 meest voorkomende fouten die mensen maken waardoor hun optimalisatie-proces in de soep loopt.

Wil je liever een stap-voor-stap gids over hoe je Conversieoptimalisatie kunt uitvoeren op jouw WordPress website? Lees dan onze gratis uitgebreide uitleg: Conversie optimalisatie

1.  Je gebruikt niet de juiste manier van doelstelling

Laten we beginnen bij het begin. Conversieoptimalisatie is een gestructureerd proces van meten, data verwerken en testen. “Meten is weten” wordt ook wel gezegd. In het begin van dit proces stel je een doel betreffende de reden en verwachtte uitkomst van de optimalisatie. Wanneer je tijdens de eerste stap van dit proces al een verkeerde doelstelling maakt, kan dit catastrofaal zijn voor de uitkomst van je conversieoptimalisatie.

Voorbeeld:

Een webshopbeheerder heeft een conversiepagina met onderin een oranje kop “nu kopen”. Zijn huidige resultaten op die pagina zijn niet zoals hij verwacht had. Zelf heeft hij niks met de kleur oranje, dus wil hij hem groen maken. Dus maakt hij het volgende doel: “De oranje knop maken we groen om conversie te verbeteren”. Hij maakt hier niet alleen de fout om een verandering te maken die nergens op gebaseerd is, maar zijn doelstelling is ook volledig verkeerd. 

De S.M.A.R.T manier is de juiste manier!

Maar hoe zet je nu precies een doel aan het begin van je conversieoptimalisatie-traject, dat het gehele traject vooruithelpt? Een winnend doel, kan namelijk voor winnende resultaten zorgen. De S.M.A.R.T doelstelling geeft een makkelijk ezelsbruggetje dat je helpt in je juiste doelstelling.

S: Specifiek (Simpel, over 1 ding en belangrijk)

M: Meetbaar (Te meten in resultaat, motiverend en geeft context)

A: Acceptabel (Haalbaar, realistisch en afgesproken)

R: Relevant (Realistisch, resultaatgericht en voegt iets toe aan de huidige bedrijfsvoering)

T: Tijdsgebonden (Afgesproken tijd, duur en limieten)

Voorbeeld:

Een goed voorbeeld van een S.M.A.R.T doel voor conversieoptimalisatie is als volgt. Onze schoenenverkoper mertk uit zijn traffic en pagina-opnames dat zijn bezoekers wel de gehele pagina lezen, maar niet klikken op de knop. Na wat rondvraag hoort hij van bekende klanten dat ze de huidige kleur van de knop niet mooi vinden en adviseren hem om deze ter veranderen. Zijn S.M.A.R.T doelstelling wordt als volgt gedefinieerd:

Door vanaf vrijdag 20-04 om 04:20 onze conversieknop van oranje naar groen te veranderen zullen de conversies met 20% stijgen binnen een maand.”

ab test veriabelen

2. Je gebruikt teveel variabelen

Deze fout wordt maar al te vaak gemaakt. Dit komt vooral omdat je veel punten ter verbetering zult tegenkomen op je website. Je wilt daarom ook alle punten waarvan jij denkt dat ze conversie aantasten, direct aanpakken. Nu kan dit in principe altijd als er daadwerkelijk “fouten” op je website staan, aangezien gebruiksvriendelijkheid immers altijd voorop staat. Wanneer je website er op en top uitziet, maar de resultaten toch niet naar wens zijn; ga je vanzelf punten zien waarvan je denkt dat verkeerd gaan. Dus ga je meten en onderzoeken, om vervolgens aanpassingen te gaan maken. Je komt misschien zelfs wel met een hele lijst aan punten die je wilt aanpassen! Maar dit allemaal aanpakken is een conversiekiller! Maar waarom dan?

Meerdere variabelen maken je conversieoptimalisatie onmeetbaar

Het is van groot belang dat je het tijdens je conversieoptimalisatie van een pagina of functie, bij enkel 1 aanpassing per test/ dataset houdt. Wanneer je namelijk meerdere aanpassingen tegelijk gebruikt in je tests, dan weet je niet welke aanpassingen de fluctuatie in resultaten heeft veroorzaakt. Door 1 variabele te gebruiken per test, weet je exact of een aanpassing wel of geen positief resultaat heeft bereikt. Heeft de aanpassing positief resultaat bereikt? Top! Dan pas je die variabel toe in je volgende live-versie en doe je onderzoek naar eventuele andere variabelen die je kunt testen in een nieuw optimalisatie-traject. Heeft de aanpassing de resultaten verslechterd? Dan is het terug naar de tekentafel en doe je onderzoek naar verbeterpunten op de pagina waarmee je begonnen bent.

1 variabel per test maakt alles meetbaar en verklaarbaar. Dit is wederom terug te herleiden naar onze S.M.A.R.T doelstelling!

3. Je gebruikt de verkeerde software

Alles begint natuurlijk met de juiste middelen. Je moet namelijk met een tool onderzoeken waar de onderdelen liggen die je moet gaan aanpassen. Vervolgens heb je een tool nodig om de aanpassingen te testen en je hebt een tool nodig om de data te meten en verwerken. Bij elke stap komt er wel een soort software aan te pas. Door de verkeerde software te gebruiken breng je jezelf al op het verkeerde pad. Voor de basis van goede conversieoptimalisatie zijn er 3 tools die echt niet kunnen missen bij de optimalisatie van je WordPress website:

1. Google Analytics

Deze tool gebruik je vast al wel. Desalniettemin moeten we deze benoemen, want als je analytics nog niet gebruikt, dan ligt daar misschien wel de kern van je probleem. Met Google Analytics maak je jouw resultaten meetbaar. Het verandert inschattingen naar exacte nummers. Zonder Google Analytics ben je eigenlijk nergens. Verder kun je met deze tool ook specifieke conversiedoelen instellen en tracken. Dit maakt je gehele conversieoptimalisatie-traject meetbaar en overzichtelijk!

2. Google Optimize

Google Optimize is dé toegankelijke tool voor het uitvoeren van je A/B-tests. Tijdens A/B testing laat je 2 versies van 1 pagina naast elkaar draaien. Zo kun je ondervinden welke versie (met welke aanpassing) het beste presteert op het gebied van conversie. Deze tool zorgt voor het praktische gedeelte van het traject: het daadwerkelijk uitvoeren van je A/B-tests.

3. Hotjar

Hotjar is voor WordPress websites een ideale tool om je huidige gebruiksgedrag te meten. Met deze software kun je het gedrag van jouw gebruikers opnemen, je kunt handige heatmaps genereren voor een pagina en je kunt zelfs enquetes op pagina’s instellen. Kortom, het is een ideale tool om het huidige gedrag van je gebruikers in beeld te brengen. Met de resultaten van deze metingen kun je berekende aanpassingen formulieren die je vervolgens kunt testen.

conversieoptimalisatie partijdig

4. Wees niet partijdig

Als eigenaar van een website is het vaak moeilijk om bepaalde standaarden los te laten. Als je ergens écht van overtuigd bent, dan kan dit de datasets aantasten. Dit fenomeen is natuurlijk niet vreemd. Jij bent de expert van je product en vakgebied. Hierdoor heb je nu eenmaal een hoop kennis over je klanten. Echter is het internetgebruik héél anders dan hoe fysieke klanten zich gedragen. Gebruikers zijn nu eenmaal onvoorspelbaar. Hierdoor zullen de resultaten van je conversieoptimalisatie nu eenmaal ook verrassend zijn en vaak tegen je instincten ingaan. Een aantal tips om datavervuiling tegen te gaan:

  • Laat je optimalisatie door een derde partij uitvoeren
  • Houdt je vast aan je vaste protocollen en wijk daar nooit vanaf
  • Vertrouw je data! Als je een vreemd resultaat krijgt wat je niet vertrouwd; test het dan nogmaals. 1 keer kan een fout zijn, 2 of 3 keer is een feit!
  • Kijk niet teveel naar concurrenten. Ze kunnen misschien een “grotere” onderneming zijn, maar dat betekent niet gelijk dat hun website ook daadwerkelijk beter presteert
  • Doe andere externe onderzoeken die de data ondersteunen, zoals bijvoorbeeld een zoekwoordonderzoek
stop fouten maken

5. Grijp niet te vroeg in!

Deze fout hebben we als laatste bewaard omdat hij maar al te vaak en tevergeefs gemaakt wordt. Als je de bovenstaande veelgemaakte fouten ontweken hebt, dan heb je als het goed is alles mooi meetbaar gemaakt. De kans is daarom ook groot dat je dagelijks, je onderzoek op de voet volgt. Elke dag krijg je nieuwe data binnen die waarschijnlijk piekt en daalt. De fluctuatie van resultaten binnen conversieoptimalisatie kunnen een “casino-effect” hebben. Wanneer je ineens een stijging of daling ziet, kan dit ervoor zorgen dat je direct actie wilt ondernemen om conversieverlies tegen te gaan of conversiestijging te genereren.

Houdt je doelstelling aan

Echter is dit vragen om problemen. Als het goed is heb je een S.M.A.R.T doel gezet. Je doel is daarom gebaseerd op vaste variabelen, waaronder een tijdsbestek waarin het onderzoek uitgevoerd wordt. Het is van groot belang dat je dit tijdsbestek ook strict aanhoudt. Wanneer je dit niet doet, ga je ingrijpen terwijl je dataset nog niet voltooid is. Als je op dat punt aanpassingen gaat maken is je onderzoek voor niks geweest. Ook al haal je betere resultaten met je aanpassing, je weet nooit 100% zeker of dit aan zal houden en of je misschien wel niet nóg beter had kunnen doen. Zit je onderzoek dus altijd aan, op basis van je doelstelling.

Wat kan een ‘casino-effect’ veroorzaken

In de meeste gevallen is een grote fluctuatie te danken aan een willekeurige trend. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het feit dat je traffic tijdens de feestdagen stijgt als je in de verkoopbranche zit. Soms kan zo’n trend door iets ontstaan wat je zelf niet kunt achterhalen. Internetgebruikers zijn onvoorspelbaar en maken soms gekke sprongen. Zo’n dergelijke trend kan een forse stijging of daling in je traffic veroorzaken. Hoe groter het verschil in traffic, hoe groter de verandering in conversiekans. Dus een stijging of daling van conversie tijdens je onderzoek hoeft niet altijd te liggen aan je huidige aanpassingen.

Conclusie: Conversieoptimalisatie maakt deel uit van een groter geheel

Zoals je ziet zijn er een heleboel fouten die op het eerste gezicht vrijwel onzichtbaar zijn, maar achteraf makkelijk te ontwijken zijn. Het is echter belangrijk dat je beseft dat conversieoptimalisatie niet altijd het antwoord is naar hogere conversie. Je gehele WordPress website moet namelijk vanaf stap 1, conversiegericht ontwikkeld worden. Wanneer dit niet op deze manier gebeurt, zal conversieoptimalisatie enkel erg veel tijd en geld kosten, maar toch niet de resultaten bereiken die je graag zou willen. Je moet dus eerst een stapje terug nemen en de “bigger picture” bekijken.

Met een Next-Level WordPress website draagt jouw gehele website bij aan je bedrijfsvoering en conversie. Wil jij weten hoe jouw website van A-Z op conversie gericht kan worden en zichzelf vanzelf terugverdient? Download dan nu onze gratis guide: Next Level WordPress Website

Download de guide!