wordpress website laten maken optimaliseren

Conversie optimalisatie is de tool die ervoor zorgt dat jouw bezoekers (of potentiële klanten) precies doen, wat jij wilt dat ze doen. Als je website goed te vinden is ben je namelijk nog niet klaar! Dit is het einde van de Customer Journey en het begin van het halen van jouw doelstelling! In dit artikel leer je in 3 stappen hoe je conversie optimalisatie uitvoert, zonder moeilijke taal of onbegrijpelijke termen. Deze tool is onmiskenbaar voor online ondernemers en websitebeheerders, jouw website of webshop bestaat immers niet zonder dat je bezoekers iets uitvoeren, al is het een aankoop of een simpele klik.

Conversie optimalisatie kwaliteitstest

Stap 1: Kwaliteitsonderzoek

Conversie optimalisatie is de kunst om jouw website of webshop zo in te richten en in te stellen dat je bezoekers niet alleen een fijne gebruikservaring hebben, maar ook zodat dat je ze in de gewenste richting kunt sturen. Dit wilt zeggen dat je website er visueel mooi uit moet zien en in praktijk fijn in gebruik is. Maar dit betekent ook dat je vaak psychologische principes moet toepassen, die ervoor zorgen dat de bezoekers het juiste pad naar conversie belopen. Uiteraard ben je waarschijnlijk geen psycholoog, maar met de tools van tegenwoordig is dat ook helemaal niet nodig. Zoals altijd, begint alles met een uitgebreid onderzoek.

Hoe controleer je kwaliteit?

Conversie optimalisatie kwaliteitDe belangrijkste tool voor kwaliteitscontrole is tevens de meest vergeten tool. Elke beheerder van een website of webshop heeft een goudmijn aan informatie ter beschikking en laat deze te vaak achterwege. Deze tool is: Persoonlijk contact! Er is geen enkele extensie of plug-in die de kwaliteit van je website of webshop beter controleert dan je bezoekers zelf.

De beste strategie is daarom ook door te beginnen met focus-groups, testpersonen, feedbacksessies en interviews met vrijwilligers. Nodig klanten of bezoekers uit op kantoor (tegen incentive uiteraard; korting, een pizza of misschien een prijs, verzin er een leuke actie voor) en laat ze aan de gang gaan met jouw website of webshop.

Instrueer ze om bij elke handeling een mening te geven over wat goed of slecht is aan de ervaring of het design. Let wel; elk persoon is anders, implementeer daarom nooit alle feedback die je te horen krijgt. Maak eerst een schematisch overzicht van alle opmerkingen (in detail!) en ga op zoek naar trends. Misschien is een pagina te langzaam, wellicht staat een bepaalde knop of tekstregel de meerderheid niet aan. Zoek het volledig uit!

De onderwerpen waarnaar je onderzoek gaat doen zijn:

  • Vindbaarheid (Komen bezoekers snel genoeg bij jouw website of webshop na een Google search?)
  • Landingspagina’s (Passen de landingspagina’s bij de desbetreffende bezoekers en zoekcriteria?)
  • Differentiatie (Wat maakt jouw website of webshop anders dan de concurrent?)
  • Toegankelijkheid (Is jouw website of webshop toegankelijk voor mensen met een beperking?)
  • Klikreis (Is het pad dat de bezoekers afleggen gewenst?)
  • Functionaliteit (werkt alles naar behoren?)

Wist je dat?

Wat ook niet onbelangrijk is om te onthouden is dat mensen van nature kritischer worden als ze om hun mening gevraagd worden. Vandaar is het belangrijk om ook een testgroep te starten waarbij je niet aangeeft dat de situatie om hun mening vraagt. Klinkt ingewikkeld? Dat is het niet! Verzin een experiment waarbij mensen “op zoek” moeten gaan naar een bepaalde pagina, product of iets anders wat op jouw website of webshop te vinden is. Als ze het vinden, ontvangen ze een beloning.

Terwijl ze op zoek gaan, monitor je hun gedrag. Kijk waar ze op klikken, wat er wel en niet werkt, welk pad ze kiezen en hoe snel ze terecht komen waar ze moeten zijn. Herhaal dit experiment zo vaak als je kunt met een ander zoekdoel. Hierna start je een interview met je testpersoon met open vragen over de beleving van de website of webshop. Zo haal je het beste uit een onderzoek en simuleer je optimaal een echte bezoeker.

Enquêtes en polls

conversie optimalisatie pollsEen tool die onmiskenbaar is om de kwaliteit van je website of webshop te meten zijn online enquêtes. Hiermee vraag je de bezoekers vanuit het comfort van hun eigen huis om hun mening achter te laten over de website of webshop. Deze uitvoering kan geïmplementeerd worden in verschillende vormen. Allereerst heb je de standaard enquête die je loslaat op je social media in de vorm van een incentive (“vul nu de enquête in en maak kans op X% korting”). Deze kan erg uitgebreid uitgevoerd worden maar kan wel onrealistische meningen veroorzaken.

Mensen reageren vaak positiever dan hun werkelijke mening als er een incentive tegenover een enquête staat (omdat ze vermoeden op deze manier meer kans te maken op de beloning). Vandaar is deze tool combineren met een korte pop-up vragenlijst bijna cruciaal. Deze vragenlijst laat je naar voren komen als een bezoeker bijvoorbeeld al eventjes op jouw site of shop aan het surfen is, na een aankoop of voordat ze de pagina sluiten. Deze vragenlijsten worden vrijwel bijna altijd ingevuld als de bezoeker iets negatiefs ervaart, dus deze twee tools vullen elkaar perfect aan.

Desalniettemin werkt niets beter dan een goed gesprek met iemand uit je doelgroep. Je zult binnen dit proces veel veranderpunten vinden waarvan je nooit zou denken dat je er überhaupt naar moest kijken. Jij kent je website of webshop te goed om een oordeel te vellen over gebruikservaring en onthoud; mensen zijn vreemde wezens. Een knop in de verkeerde kleur kan de conversie al kapotmaken!

Plug-ins en extensies

Het volgende niveau binnen je onderzoek is om machines het werk voor je te laten doen. Binnen WordPress en Magento heb je ontelbare plug-ins en extensies die de gebruikservaring van jouw website of webshop analyseren. Of je de resultaten wilt gebruiken, dat ligt aan jou. Deze tools zijn erg handig om “over de schouders” van je bezoekers mee te kijken terwijl ze thuis jouw website of webshop gebruiken. Iemand die in het comfort van zijn eigen huis op het internet surft zal zich namelijk anders gedragen dan tijdens jouw experimenten. Een voorbeeld van een super plug-in is Hotjar:

Hotjar

conversie optimalisatie hotjar heatmapHotjar is één van de meest populaire plug-ins als het gaat om het meten van gebruikservaring. De ‘heatmaps’ van Hotjar bieden de mogelijkheid om op je pagina’s precies te zien waar de meeste activiteit is. Daarnaast kun je volledige bezoeken, van home-page tot exit, opnemen en terugkijken. Zo “bespioneer” je een anonieme gebruiker en zie je precies waar hij/zij op klikt en wat hij/zij bezoekt. De extensie geeft ook nog eens een uitgebreide analyse van wat je gebruikers doen in de vorm van een “form analysis” en een funnel analyse.

De form analysis laat secuur zien wanneer je bezoekers invulformulieren wel of niet gebruiken en hoe lang het duurt voordat ze er interactie mee hebben na het openen van de pagina. De conversion funnel laat precies zien op welke pagina en bij welke interactie je bezoekers je website of webshop verlaten. Tot slot biedt Hotjar ook nog eens de mogelijkheid om polls en enquêtes op je website of webshop toe te passen. Hotjar is dus echt een alles-in-één pakket! Met al deze informatie kan je gemakkelijk door naar de tweede stap van de conversie optimalisatie!

Google Analytics

conversie optimalisatie analyticsMet Google Analytics kun je slecht presterende pagina’s opsporen die bezoekers bijvoorbeeld sneller verlaten, minder bezoeken of zelfs helemaal niet bereiken! Het vinden van deze pagina’s is cruciaal voor je on-site conversie optimalisatie. Met Google Analytics bekijk je het volledige conversieproces en kun je op zoek gaan naar knelpunten binnen je website of webshop. Je ziet met deze tool precies waar de van je bezoekers minder goed of zelfs slecht is!

Bij de implementatie van Google Analytics is het wel van belang dat je juist-uitgedachte beslissingen maakt. Het systeem geeft namelijk niet weer wat bijvoorbeeld “slechte” of “goede” cijfers zijn. Je moet voor jezelf (het liefst met je webdeveloper) bepalen wanneer een bezoekersaantal dat bijvoorbeeld bij een specifieke pagina afhaakt, te veel is. Ook bij deze tool is het van belang dat je alle data structureel documenteert om voor jezelf duidelijke beslissingen te kunnen maken in de testfase.

Handen uit de mouwen!

Naast plug-ins en extensies kun je natuurlijk ook zelf je website of webshop grondig controleren. Ga elke pagina na, klik op alles en vul alle formulieren in. Als er iets niet werkt dan is dat slecht voor de user experience. Verzin zelf zoveel mogelijk manieren om de kwaliteit van je website of webshop te testen. Deze stap moet uitgebreid uitgevoerd worden voordat je aan de testfase kunt beginnen! Je zult aan het einde van deze eerste stap meerdere hypotheses opgebouwd hebben die jouw website of webshop zouden kunnen verbeteren, zoals: “Als ik deze knop groen maak zullen er meer mensen op klikken”. In de volgende stap ga je dit testen en later misschien ook toepassen!

Conversie optimalisatie testing

Stap 2: Testfase

conversie optimalisatie testingNadat je je volledige website of webshop hebt geanalyseerd op het gebied van User experience, design en kwaliteit is het tijd om je gevonden informatie op de proef te stellen. De testfase van conversie optimalisatie heeft vaak verrassende uitkomsten. Ondervindingen uit je onderzoek hoeven namelijk in de werkelijkheid niet altijd echt te werken.

Dit komt door het feit dat je data uit de onderzoeksfase afhankelijk is van allerlei soorten invloeden zoals bijvoorbeeld: het soort testgebruiker, de periode van onderzoek en zelfs de onderbroek die je die dag aanhad. Alles kan je data aantasten en omdat de wereld nou eenmaal zo in elkaar zit, kan het zijn dat je er nooit achterkomt waardoor iets is zoals je hebt gevonden. Dit is de reden dat de testfase niet kan ontbreken tijdens het proces van conversie optimalisatie.

A/B Testing

conversie optimalisatie a/b testingA/B Testing is de populairste vorm van de conversie optimalisatie testfase. Deze tool laat tegelijkertijd 2 verschillende versies van je website of webshop online staan zodat je deze kunt onderzoeken. Zo kun je bijvoorbeeld je oude homepage aan de ene gebruiker aanbieden en je nieuwe homepage met geïmplementeerde data aan de andere.

Het is een vrij simpel principe maar het is onwijs functioneel! Op deze manier kun je experimenten uitvoeren zonder dat je gebruikers het door hebben en User Experience meten! Aan de hand van deze data kun je de experimenten weer aanpassen en opnieuw uitvoeren totdat je een ideale website of webshop hebt (de User Interface wordt dus ook geoptimaliseerd).

Psychologie

Voor de implementatie van je testfase hebben we hier nog een aantal belangrijke psychologische principes op een rijtje gezet waar je waarschijnlijk niet zo snel aan zou denken. De uitvoering van deze principes zullen jouw conversie aanzienlijk optimaliseren!

Opvallendheid

Dit klinkt misschien als een zeer basis en simpel principe: “Opvallen”. Alleen de meeste website -en webshop beheerders implementeren dit niet on-site. De enige manier waarop dit principe meestal wordt gebruikt is: opvallen tussen je concurrenten (differentiatie). Maar men is zich vaak niet bewust van de mogelijkheden van opvallendheid binnen je website of webshop. Het kan namelijk erg werkzaam zijn om jouw bezoekers op het juiste pad richting conversie te sturen zonder dat ze het door hebben. Een voorbeeld, neem even een kijkje naar de volgende foto:

Conversie optimalisatie opvallendheid

De Gummybeer

In één oogopslag is het wel duidelijk dat het eerste wat je ziet, de rode gummybeer is. Uiteraard is dit een erg simpel voorbeeld, maar bear with me. Als je dit principe toepast on-site, dus op een webpagina, dan kun je bezoekers bijvoorbeeld eerder op iets laten klikken door dat onderdeel “onopvallend, opvallender” te maken. Dit klinkt ingewikkeld, maar ik heb het zojuist gedemonstreerd door je aandacht te trekken naar een rood snoepje, maar je zit door de tekst met “beer” in je hoofd. Dat komt door de foto, “BEAR with me” en mijn herhaling van het woord beer.

Zo zie je dat je zowel visueel als intertekstueel gebruik kunt maken van opvallendheid. Je kunt deze principes ook combineren door bijvoorbeeld ‘dit’ te doen als je de beer wilt laten opvallen en iemand er op wilt laten klikken. De vorige zin leek misschien niet helemaal te kloppen, maar dit is niet per ongeluk gedaan. Door een zin “semi-kloppend” te maken en woorden een kleur te geven laat je de lezer onbewust denken aan “beer klikken” – ofwel: klik op de beer. Dit principe is basispsychologie en wordt veel gebruikt binnen de entertainmentwereld.

De wet van simpliciteit

conversie optimalisatie simpliciteitHet menselijk brein voelt zich van nature comfortabeler als de informatie die aangeboden wordt, makkelijk te verwerken is. Het is daarom belangrijk dat je je pagina’s niet te druk maakt en informatie-overload voorkomt. Als je mensen teveel keuzes geeft op een pagina is de kans op een overload groot! Daarom is een “clean” en “strak” design belangrijk bij conversie optimalisatie. Daarnaast, als je de bezoeker maar weinig keus geeft, heb je ook meer kans dat de conversie plaatsvindt. Mits de optionele keuzes wel leiden tot een conversiepagina. Maak het je bezoeker dus niet te moeilijk!

Het gratificatie principe

Het is wel duidelijk dat mensen van nature hebberig zijn, dat leidt vaak tot de gedachte dat dit conversie alleen maar moeilijker maakt. Gelukkig kunnen we deze hebberigheid ook in ons voordeel gebruiken. Als je bezoekers namelijk laat denken dat je “speciaal voor hun” een aanbieding of cadeau hebt, zijn ze meer geneigd om te converteren.

Als je de bezoekers speciaal laat voelen door middel van een gepersonaliseerd presentje, geef je ze een positieve ervaring mee waardoor ze sneller overtuigd raken naar conversie. Wel belangrijk om te onthouden, is dat dit principe niet werkt als je een promotie uitvoert waaruit blijkt dat deze voor alle bezoekers geldt. Dit betekent dat je de bezoeker waar je dit bij uitvoert, op een persoonlijke manier aanspreekt en overtuigd dat hij/zij echt de enige is die deze promotie ontvangt!

conversie optimalisatie beginHerhaal Stap 1

De volgende logische fase is simpelweg het herhalen van de eerste stap nadat je de data hebt toegepast. Zo test je nogmaals de gebruikservaring en conversie van je website of webshop. Is je situatie genoeg verbeterd? Dan kun je de aanpassing doorvoeren! Maar als je merkt dat het toch niet de resultaten boekt die je had verwacht, dan probeer je simpelweg iets anders. Pas als je ZELF tevreden bent met de resultaten ga je naar de laatste stap van conversie optimalisatie.

Geen machine kan immers vertellen wanneer je conversie optimalisatie daadwerkelijk zorgt voor het beste resultaat. Daarom is een beetje “natte vingerwerk” altijd nodig! Desalniettemin mag je NOOIT onzeker de laatste stap beginnen! Pas als je er ECHT zeker van bent dat je conversie verbetert na de implementatie van je hypothese, dan begin je pas met de laatste stap. Zorg dus altijd dat je goed voorbereid bent! Doe liever teveel onderzoek dan te weinig!

Webshop conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie succesStap 3: Conversie Optimalisatie!

De laatste fase van het 3 stappen-plan voor conversie optimaliseren is het uitvoeren en doorvoeren van je optimalisatie. Gebruik alle kennis die je in de vorige twee stappen hebt verzameld en maak DUIDELIJKE beslissingen. Het is tijd om de knoop door te hakken en je ultiem geoptimaliseerde website of webshop beschikbaar te maken. Het is namelijk belangrijk dat je niet teveel twijfelt en piekert na het uitvoeren van de eerste twee stappen. Dit heeft vrijwel altijd een negatief effect. Als jouw website of webshop te regelmatig veranderd dan duurt het niet lang voordat je bezoekers zich daar aan gaan ergeren.

Daarnaast is het erg belangrijk dat je niet teveel testen en experimenten tegelijk doorvoert. De reden hiervoor is dat je zo niet kunt bepalen welke test voor welke verandering heeft gezorgd. Probeer wel zo efficiënt mogelijk te werk te gaan door meerdere experimenten en testen alleen tegelijk uit te voeren als deze elkaar niet bijten. Bijvoorbeeld een A/B test laten lopen terwijl je een focus group verwerkt. Zorg ook altijd dat je een DOEL, PROEFPERIODE en VERWACHT RESULTAAT afspreekt. Zo kun je testen wanneer een optimalisatie succesvol is geweest of niet.

Wees erg consequent met je uitvoering van de optimalisatie, denk goed na over wat je implementeert. Stop ook NOOIT een onderzoek terwijl het nog niet afgelopen is en voer AL HELEMAAL niks uit als je niet zeker bent van de uitkomsten. Conversie optimalisatie is een proces dat bestaat uit keuzes maken, cruciale keuzes. Ben daarom ook nooit weerhoudend om professionele hulp in te schakelen.

Tips & Tricks!

Het is ook van groot belang dat je voordat je aan conversie optimalisatie begint; de volledige Customer Journey bepaald is! Hierdoor ben je er zeker van dat je al je bezoekers beter kent dan je eigen familie. Je kan geen website of webshop optimaliseren zonder dat je weet wie je target en waarom. Een ander sterk principe wat je kunt uitvoeren om conversie te optimaliseren is het bouwen van gepersonaliseerde landingspagina’s.

Let wel: gepersonaliseerde landingspagina’s kun je dus ook alleen bouwen nadat je de volledige customer journey analyse hebt uitgevoerd (hoe je dit doet lees je in ons Customer Journey artikel). Een gepersonaliseerd landingspagina wilt zeggen dat je onderzoekt via welke kanalen, bezoekers jouw website of webshop bereiken. Een bezoeker die via Google jouw website of webshop bezoekt is namelijk verschillend dan een bezoeker die dit doet via een tijdschrift. Aan de hand van de informatie uit de Customer Journey mapping bouw je specifieke landingspagina’s voor deze verschillende soorten bezoekers. Als je mensen immers in hun eigen taal aanspreekt is de kans op conversie altijd hoger.

De conversie optimaliseren voor jouw website of webshop? Dat kan, bij Klik & Steen!