In de vorige blog praatten we al over conversie killers; wat je vooral niet op je website of webshop zou moeten hebben om conversies te behalen. Zo vertelden we je dat je een duidelijke Call To Action moet hebben op je pagina’s, dat een overzichtelijke checkout van cruciaal belang is, en dat een snelle laadtijd je conversie optimalisatie goed doet. In dit blog vertellen we je hoe je je website het beste kunt analyseren om nieuwe kansen voor je website te ontdekken.

Wanneer je website of webshop eenmaal is gebouwd, wil je ervoor zorgen dat je bezoekers hebt op je website. Bezoekers alleen zijn natuurlijk niet genoeg, je wilt dat deze bezoekers converteren. Er zijn genoeg websites die tips geven over hoe je je conversie kunt optimaliseren en zeggen bijvoorbeeld dat wanneer je een CTA knop groter maakt, dat je zoveel meer procent conversie hebt. Omdat iets op een andere website of webshop werkt, hoeft niet te betekenen dat dit voor jouw website ook werkt. De veranderingen moeten natuurlijk wel in de smaak vallen bij je bezoekers. Je bezoekers worden op je website beïnvloed door verschillende elementen (zoals je website content, website usability, en advertenties) voordat zij converteren.

Een leuke conversie formule om te onthouden is als volgt:

C = 4m + 3v + 2(i-f) – 2a (Marketing Experiments, n.d.)

Deze formule hoeft niet opgelost te worden, maar is een leuke tool om te onthouden waar conversie optimalisatie om draait.

C= Kans op conversie
m = Motivatie van gebruiker (wanneer)
v = Duidelijkheid van waarde propositie (waarom)
i = Aanzet om actie te ondernemen
f = Frictie elementen in het proces (dit kan ontstaan doordat de conversie te lang duurt, omdat het te lang duurt of omdat de bezoeker geen vertrouwen heeft)
a = Angst om gegevens in te vullen

Onderzoek

Veel mensen met een website of webshop denken dat het willekeurig uitvoeren van A/B testen genoeg is voor conversie optimalisatie. Echter, voordat je A/B testen kunt opzetten moet je onderzoek doen naar het gedrag van je bezoekers. Zonder een duidelijke aanleiding voor onderzoek zal het A/B testen geen waardevol resultaat brengen.

Je kunt je website of webshop analyseren door middel van kwantitatieve en/of kwalitatieve analyses. De kwantitatieve manier om te analyseren is natuurlijk door gegevens uit bijvoorbeeld Google Analytics te gebruiken. Door conversiefunnels in te voeren in Analytics weet je precies waar mensen afhaken. Vanuit hier kun je dan verder werken. Wanneer er geen fouten te vinden zijn bij de stappen waar mensen afhaken, is het natuurlijk lastig om deze te optimaliseren. Om dit dan toch te onderzoeken kun je gebruik maken van bijvoorbeeld Hotjar. Hotjar bestaat uit verschillende Analytics en Feedback tools die je helpen om je website te analyseren. Het beste kun je beide kwantitatief en kwalitatieve methodes gebruiken om je website te analyseren. Kwantitatief onderzoek geeft je inzicht in wat er gebeurt op je website, kwalitatief onderzoek kan je helpen onderzoeken waarom dat gebeurt (Marketingfacts, 2015).

Hotjar

Hotjar helpt je te onderzoeken waarom bezoekers bepaald gedrag vertonen. Hotjar heeft 7 verschillende feedback tools die je kunnen helpen om nieuwe kansen te vinden voor je website: Heatmaps, Visitor Recordings, Conversie Funnels, Form Abandonment, Feedback Polls, Surveys en Recruit User Testers.

Met de verschillende heatmaps kun je zien waar bezoekers klikken, kijken en scrollen. Gebaseerd op deze informatie kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om Call To Actions beter in beeld te brengen wanneer deze bezoekers naar andere elementen kijken.

De tool die misschien wel het meest interessant is, is de mogelijkheid van visitor recordings. Met deze tool worden sessies van bezoekers opgenomen. Deze video’s geven je een goed beeld van hoe bezoekers navigeren op je website. Hierdoor krijg je een goed inzicht in de sterke en zwakke punten van je website. Je kunt de recordings filteren op basis van bezochte pagina’s, specifiek bezochte pagina’s, de browser en besturingssysteem, het land en device van de bezoeker (Marketingfacts, 2016).

Nadat je alle gegevens hebt geanalyseerd, stel je een actieplan op voor alle problemen die je hebt ontdekt uit de gegevens. Je zet hypotheses op voor problemen die niet helemaal duidelijk zijn. Met deze hypotheses zet je de testen op.

Testen

Wanneer je testen gaat draaien op je website, zijn er een aantal dingen waar je om moet denken:

  • Denk er wel om bij het testen dat je de verschillende versies in dezelfde periodes laat zien. Als je dit niet doet, zijn de resultaten niet accuraat.
  • Wees niet bang om te falen: falen is succes tijdens het testen.
  • Laat deze testen een goede tijd draaien, zodat je redelijk zeker weet dat de resultaten van je testen kloppen. Om te berekenen hoe groot de steekproef moet zijn voor je A/B testen, zijn er verschillende calculators die dit voor je uit kunnen rekenen. Huidig conversie percentage, minimale verbetering van het conversie percentage en statistische betrouwbaarheid zijn de elementen die mee worden genomen in de berekening van deze calculators.
  • Test niet teveel variaties in een keer zodat je zeker weet waar de veranderingen vandaan komen (Conversion XL, 2012).

Na het analyseren van de resultaten, zijn er waarschijnlijk weer nieuwe vragen of hypotheses opgekomen: dan begint het testen weer opnieuw. Het testen van je website of webshop zou nooit moeten eindigen: er is altijd ruimte voor verbetering!

Mocht je na het lezen van deze blog nog vragen hebben over conversie optimalisatie, stuur ons dan een mailtje of stel je vraag via het contactformulier.

Erik Lambrechts
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen