Vanuit het oogpunt van contentmarketing en in de hoop (nieuwe) klanten te werven starten veel bedrijven met een eigen blog. Maar een bezoeker die vanuit, bijvoorbeeld een van jouw social media kanalen of Google komt, is niet gelijk een klant. Het zit hem dan ook in de longtail: populaire onderwerpen die voor een langere periode steady blijven en niet na een paar weken, maanden of zelfs dagen al gedateerd zijn. En wat als bezoekers dan eindelijk op de blog komen? Ze zijn vaak geïnteresseerd in de blog zelf, maar niet zozeer in het merk of bedrijf. Hierbij 5 blogging tips om de bezoekers van jouw blog om te zetten in klanten.

Weet de bezoeker wel op welke website hij eigenlijk is?

De meeste bezoekers van jouw blog komen van Google of social media kanalen waarop je de blog hebt gepromoot. Ze komen hierdoor dus direct op jouw blog uit en niet op de homepagina. Maak in de blog duidelijk dat, ondanks dat het bijvoorbeeld een blog over blogging tips is, de bezoekers ook bij jouw bedrijf terecht kunnen voor contentmarketing of andere onderwerpen waarover je schrijft.

Creëer stickyness

Houd je bezoekers vast, probeer te zorgen dat bezoekers bij je terugkomen. Hoe? Creëer goede content die de moeite waard is om voor terug te komen. Laat tevens duidelijk de mogelijkheden voor het volgen op social media zien en het inschrijven tot nieuwsbrieven. Als je als bedrijf whitepapers of rapporten maakt, kun je hier uiteraard een blog over schrijven. Maar als de bezoeker het hele rapport of whitepaper wil lezen, moet deze zich eerst opgeven voor bijvoorbeeld de nieuwsbrief, zo kan je er ook voor zorgen dat de bezoeker misschien wel weer terugkeert. De meeste merken en bedrijven zullen echter flink hun best moeten doen, voordat bezoekers echt worden overgehaald om zich te abonneren of jouw bedrijf te volgen op social media.

Interne links

Schrijf je over producten of diensten die het bedrijf zelf ook aanbiedt? Maak dan interne links in de tekst naar de producten of diensten waarover je schrijft. Hierdoor krijgen de bezoekers van je blog meer informatie over de desbetreffende producten of diensten en zorg je ervoor dat de bezoekers ook weten dat jij deze diensten of producten aanbiedt en verkoopt.

Stem de blogs af op de customer journey

Stel; iemand zoekt in Google ‘Facebook bedrijvenpagina maken’, je weet dan dat deze persoon nog geen bedrijvenpagina heeft en informatie zoekt over hoe dit werkt. Hierop kun je de content van de blogs aanpassen. Het heeft dus geen zin om meteen in de regelgevingen en design aspecten te duiken; maar een duidelijke informatieve blog te schrijven over Facebook bedrijvenpagina’s algemeen en hoe je deze het beste kunt aanmaken. Vergeet hierbij niet de interne links, vindt de bezoeker het toch erg lastig om dit zelf te maken, dan kan je dit via interne links onder de aandacht brengen zodat jij deze dienst ook voor hem kan oplossen.

Welke huisstijl jouw bedrijf ook heeft; blijf informeel

Bedrijven die een formele huisstijl hanteren, willen dit graag ook doortrekken in de blogs. Niet doen!
Niets is zo saai als een formele tekst, die net lijkt op een wetenschappelijk artikel. Stem de schrijfstijl van de blogs af op de bezoekers, maar blijf wel relaxt hierin.

Wil je meer weten over corporate blogging of contentmanagement?
Neem dan contact met ons op:

Erik Lambrechts
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen