Vorige week hebben we in deel 1 van onze blog, over adverteren

op Twitter, de promoted tweets besproken.
Deze week gaan we het hebben over promoted accounts, promoted trends, targeting opties en of advertenties op Twitter interessant zijn.

Promoted accounts

Als je het aantal relevante volgers wilt verhogen, is de advertentiemogelijkheid promoted accounts wellicht iets voor jou. Jouw account wordt onder de aandacht gebracht bij Twitteraars die hebben aangegeven interesse te hebben in onderwerpen waar je bedrijf actief in is. De advertenties worden weergegeven aan de linkerkant, bij de desktopversie en bij de mobiele versie is de advertentie te vinden bij suggested accounts. Pas wanneer Twitteraars via jouw advertentie je profiel gaan volgen, worden er kosten in rekening gebracht. Deze betaalmethode wordt ook wel cost per follower genoemd (CPF).

Promoted trends

Wil je snel een trending topic, maar lukt dit niet (snel genoeg) op de organische manier? Dan kun je voor 24 uur een hashtag kopen, die als trending topic zal verschijnen. Gedurende 24 uur zal iedereen die inlogt op Twitter jou trending topic kunnen zien. Nederland kent gemiddeld 2,5 miljoen Twitteraars die dagelijks actief zijn, al deze Twitteraars zouden dus jouw promoted trend kunnen zien!

De promoted trends worden, net als de promoted accounts, weergegeven aan de linkerkant op de desktop versie, en bij de mobiele versie is de promoted trend te zien bij de discovery sectie.

Wanneer een gebruiker op de gepromote hashtag  klikt, wordt de hele Twitter-feed rondom de hashtag weergegeven en staat er een gepromote tweet bovenaan. Deze tweet is 24 uur lang tevens aan te passen. Twitter rekent gemiddeld €145.000 voor een promoted trend.

Targeting

Adverteren op Twitter met de promoted tweets, trends en accounts, kunnen op zes manieren getarget worden;

  • Je kan ze op specifieke accounts, zoals nieuwssites of blogs richten
  • Target jouw advertenties op verschillende categorieën, zoals ´social media´ of ´online marketing´
  • Via hashtags die Twitteraars in hun tweets gebruiken
  • Target op desktop, laptop, tablet of smartphone
  • Je kan met adverteren op Twitter de advertenties targeten op geografische locatie. Vanaf oktober 2013 is dit eindelijk ingevoerd en wordt geleidelijk aan steeds verder uitgebreid
  • Op geslacht

Adverteren op Twitter, is het de moeite waard?

Uit onderzoek van Nielsen is gebleken dat Promoted tweets zeer effectief zijn. Zo is onderzocht dat Twitteraars die interactie hebben gehad met een promoted tweet, gemiddeld 30% meer merkvoorkeur tonen, dan gebruikers die geen interactie hebben gehad met een promoted tweet. Daarnaast hebben de Twitteraars die enige vorm van interactie hebben gehad met de promoted tweet, een veel hogere koopintentie. Maar liefst 53% van de respondenten van het onderzoek van Nielsen geeft aan een aankoop gedaan te hebben, of hierover nadenken, na de interactie met de promoted tweet. Tevens geeft 22% van de respondenten aan, na de promoted tweet te hebben gezien, sneller de associatie te leggen met het bedrijf. Vooral dit is voor marketeers zeer belangrijk, zonder dat er op de promoted tweet geklikt wordt, wordt de associatie al gelegd. Dit betekent gratis promotie, aangezien alleen bij een daadwerkelijke interactie betaald hoeft te worden. Ondanks dat het onderzoek gericht was op promoted tweets, geldt dat bij elke vorm van adverteren op social media de associatie gelegd wordt door de gebruikers tussen advertenties en de adverteerder.

Adverteren op Twitter kan met een minimale investering van €5000,-. Voorheen was dit nog voor €15.000,-.  Of je in de toekomst zonder een verplichte inzet van €5000,- mag adverteren, is nog niet bekend.

Wil je beginnen met adverteren op Twitter? Neem nu contact op via:

Sanne van der Laan 
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen