Twitter is het, op Facebook en Youtube na, grootste social media kanaal van Nederland. Met 3,5 miljoen actieve gebruikers in Nederland is het een uitermate geschikt advertentiekanaal. Veel bedrijven zijn al reeds aanwezig op Twitter voor webcare, sales en voor het verschaffen van informatie over product releases. Sinds halverwege 2013 is het ook mogelijk om in Nederland te adverteren op Twitter.  Ondanks dat de advertenties op Twitter minder prominent aanwezig zijn dan op Facebook, behaalt het kanaal gemiddeld een hogere click through rate dan Facebook. Dit is mede te wijten aan het feit dat de advertenties op een organische manier worden weergegeven bij het nieuwsoverzicht. Momenteel kent Twitter in Nederland drie verschillende (promoted) advertentiemogelijkheden.

Promoted tweets

De promoted tweets zijn gewone tweets zoals we gewend zijn, maar dan gepromoot. De gepromote tweets zijn er in twee vormen, ze worden weergegeven in de tijdlijn of in de zoekfunctie.

De promoted tweets die worden weergegeven in de tijdlijn worden, niet alleen aan de huidige volgers weergegeven, maar ook aan de rest van je doelgroep, afhankelijk van waarop je target. De gepromote tweets in de tijdlijn zijn te herkennen aan de gele pijl en de tekst ‘uitgelicht door’. De promoted tweets worden bovenaan de tijdlijn weergegeven en wanneer naar beneden gescrold wordt, zal de gepromote tweet ook mee naar beneden bewegen.

Gepromote tweets kunnen ook worden weergegeven in de zoekfunctie. Dit gebeurt wanneer Twitteraars zoeken op een bepaalde zoekterm of hashtag. De gepromote tweet wordt bovenaan de zoekresultaten weergegeven en wordt eveneens aangeduid met een gele pijl en de tekst ‘uitgelicht door’. Het betaalmodel voor de promoted tweets wordt berekend door middel van ‘cost per engagement’ (CPE). Dit houdt in dat pas wanneer een Twitteraar interacteert met de promoted tweet (retweet, favoriet maakt, een reactie wordt geplaatst etc) wordt betaald. Als een gebruiker zowel een reactie plaatst als het bericht retweet dan betaal je gewoon voor één interactie.

Adverteren op Twitter kan met een minimale investering van €5000,-. Voorheen was dit nog voor €15.000,-. Of je in de toekomst zonder een verplichte inzet van €5000,- mag adverteren, is nog niet bekend.

Naast de promoted Tweet heeft Twitter nog 2 advertentie mogelijkheden; promoted accounts en promoted trends, deze zullen we volgende week bespreken. Wil je alvast beginnen met adverteren op Twitter? Neem nu contact op via:

Sanne van der Laan
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen